Dit is een blog met plantaardige/veganistisch recepten. Maar wat houdt plantaardig/veganistisch eten eigenlijk in? Het leek me wel goed om hier een blogpostje aan te wijden. Zeker omdat plantaardig eten steeds populairder wordt en er steeds meer interesse ontstaat in plantaardig(er) eten.

Vegan is hip
Wellicht dat ik voor deze blogpost beter het woord vegan kan gebruiken. Vegan eten is namelijk hip en zie je in ieder geval in Amsterdam steeds vaker in restaurantjes en winkels verschijnen. Persoonlijk vind ik dat het woord vegan net als superfood een gehyped woord aan het worden is. Er zijn namelijk een heleboel vegan foods of zelfs raw vegan superfoods die deze stempel niet krijgen en juist díe voeding is ook goed voor je. 

DSC_0484

Mensen die veganistisch eten, eten geen dierlijke producten. Dat betekent dat je als veganist over het algemeen het volgende niet eet:

– vlees & vis
– zuivel (kaas, melk, boter, room, e.d.)
– eieren
– honing (hoewel dit laatste discutabel is; sommige veganisten eten dit wel andere niet)

Whuuuut?!

Veganistisch eten wordt (door de opkomende vraag naar veganistische producten) steeds gemakkelijker. Zo bestaan er veganistische mayo’s, yoghurt, melk (o.b.v. soya/rijst/kokos) hiervoor kan je onder andere eens kijken bij de Vegabond. Ook tempeh en tofu worden steeds bekender. En er bestaat zelfs veganistisch vlees bij De Vegetarische Slager! En laten we  The Dutch Weed Burger natuurlijk niet vergeten.

DSC_0513Persoonlijk eet ik geen veganistische vervangers voor mayonaise, kaas of vlees. Ik vind dat ten eerste mega onzinnig, omdat ik de smaak echt niet mis, en ten tweede is er de vraag hoe gezond zo’n vervanger is. Vegan wordt vaak geassocieerd met gezond, maar dit betekent niet dat alles dat vegan is per se gezond is. Friet is namelijk vegan. Vegan chocotaart met suiker ook. Cola is vegan. Tequila ook. Allemaal prima op  z’n tijd, maar vegan is dus niet per se gezond. Dus eet gerust nog een vegan taartje in een of andere hippe groene tent maar hou je zelf niet voor de gek.


Wat eet je dan WEL als veganist? 

Wil je ook (meer) veganistisch gaan eten dan raad ik je aan je te focussen op het volgende;

– Fruit & groente; en vul aan met:
– Bruine rijst, quinoa, volkoren couscous, spelt, aardappelen, gerst, boekweit, etc.
– Plantaardige melk van noten (zoals amandelmelk) of kokosmelk
– Peulvruchten, kiemen
– Noten, pitten & zaden

DSC_0277heel veel groen spul dus.

Dit klinkt voor sommige mensen wel heel basic (of misschien zelfs saai? smaakloos?) maar ook met deze eenvoudige ingrediënten kan je geweldige maaltijden maken. Zeker met de juiste verse kruiden & specerijen. Eenvoudig, simpel & plantaardig.

Met mijn blog hoop ik gewoon fruit en gewone groente een beetje meer sexy te maken. Mocht dat niet helpen, lees hier dan nog een paar redenen om meer plantaardig te eten, en lees ook zeker deze blog over when-at-home-vegan van Jelle van SoChicken.

Liefs van Lisa

Advertenties
Posted by:Liefs van Lisa

deelt elke dag liefs.

2 reacties op ‘Vegan, veganistisch & plantaardig eten – Wat houdt dat nou eigenlijk (echt) in?

  1. Wat je zegt, daar sluit ik me helemaa bij aan! Vegans kunnen erg zoet eten. Hoe dan ook zo een challenge is best leuk om te ervaren.. Veel mensen zeggen dat ze erdoor meer groenten en fruit zijn gaan eten en dat kan je alleen maar promoten! Leuk artikel!! 😃 liefs, Eline

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s