Aanleiding voor het schrijven van deze blog was mijn pronkende #1 ranking op de vraag ”Who can eat without gaining weight?” en ”Who eats the most?” in de app Happening. Ik vond het wel een mooie score, en een goede aanleiding om eens het een en ander uit te leggen. Want eten zonder aan te komen. Ik kan dat dus schijnbaar goed. 

Toch bijzonder, in principe kan iedereen namelijk eten zonder aan te komen, mits je een hoeveelheid calorieën (energie) tot je neemt, die je ook verbruikt. Als je wilt afvallen of aankomen zal je de energie balans moeten aanpassen: wat gaat er in (je mond dus) en wat gaat er uit (qua energie verbruik dus).  Hoe actiever je bent hoe meer energie je nodig hebt (zie het als brandstof). Ben je minder actief dan heb je ook minder energie/calorieën nodig om te functioneren. Maar goed, dat wist je waarschijnlijk al.

Terug dus naar mijn score: ik kan ‘veel’ eten, én niet aan te komen. Dat kan voor mensen best interessant zijn, dus ik leg je graag uit hoe ik dat doe.

Eten als een baas 

Ik denk dat ik mijn score deels te danken heb aan het feit dat ik nogal (in vergelijking tot mijn mede eters) grote porties naar binnen kan werken. Tóch eet ik vaak evenveel calorieën of zelfs (aanzienlijk) minder. Hoe kan dat?

1. Ik eet (héél) veel groenten en fruit  

Misschien saai, maar waar: groenten bevatten ontzettend veel vitaminen, mineralen & vezels en relatief gezien weinig calorieën. Je voedt je lichaam dus met voedingsstoffen waar je lichaam behoefte aan heeft zonder dat je jezelf daarbij overlaad met energie (calorieën). Of je een gevulde koek eet als ontbijt of een smoothie maakt van 2 bananen, 2 stengels bleekselderij en een zak spinazie dat maakt qua calorie hoeveelheid vrij weinig verschil. Échter qua vitaminen, mineralen, vezels en een reeks aan micro en macro nutriënten wél.

Ik werk dus nogal veel fruit weg en grote salades – en ja dat kan – omdat in groenten en fruit weinig calorieën zitten en ze mij vervolgens wél lang een verzadigd gevoel geven. Mijn lichaam is daarnaast qua vitaminen en mineralen heel veel beter voorzien (en gaat niet vragen naar meer eten).

DSC_0276
2. Ik eet ook heel veel niet

Omdat ik veganistisch eet zijn er een aantal dingen die ik sowieso niet eet; vlees, room, kaas, ijs, koekjes, melk, chocola. Dat is mooi, want dit soort eten bevat vaak veel calorieën (nothing new). In plaats daarvan eet ik vooral fruit en ’s avonds bijvoorbeeld groenten, aardappelen, rijst e.d. Daarnaast eet ik vrij weinig vet.* Dat betekent dat ik vrijwel geen olie, noten en notenpasta’s eet. Waarom niet? Er zitten (relatief gezien) bizar veel calorieën in en je hebt helemaal niet zo veel vetten nodig. Ik eet dagelijks vetten via avocado’s, hennepzaad, lijnzaad of pompoenpitten. Elke dag dus een klein beetje.

*Wil je daar iets meer over lezen? Lees dan vooral dit artikeltje van The Green Happiness.

IMG_3956


3.
Dansen als een baas

Daarnaast zijn er een reeks aan bijzondere dingen die ik ook doe:

– Dansen als ik net wakker ben
– Dansen in de supermarkt
Dansen in mijn woonkamer
– Dansen in de bar, op de bar… onder de bar
– Lopend naar mijn werk gaan (omdat het kan..)
– Of tot een maandje geleden: in een plek in Amsterdam gaan wonen waardoor de gemiddelde dagelijkse fietsafstand zo’n 30 km is
– Zo nu en dan een rondje (10 km) rennen
– Hoelahoepen

Dus eet als een baas: veel groenten & fruit. En beweeg als een baas #hipsdontlie. Door goed te eten krijg je ook nog eens meer energie en zin om te bewegen, dus dat is +1. En in the end; eet niet meer aan energie dan je aan energie verbruikt. Hoe je dat invult kan je inderdaad helemaal zelf bepalen. Ja ik eet ook wel eens chocola en nee ik sport niet elke dag, maar met bovenstaande wordt het wél een stuk makkelijker.

Liefs, Lies

p.s. dit was mijn eerste en ook meteen laatste blogpost over het onderwerp calorieën en gewicht ;) nu ga ik het weer over leuke dingen hebben. X

Advertenties
Gepost door:Liefs van Lisa

deelt elke dag liefs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s