Comfort food: ‘eten waar je blij van wordt, als troost voor jezelf‘ lees ik op de site van de Allerhande. Oke, ik snap deze beschrijving ergens wel, want eten en drinken is natuurlijk GENIETEN en tevens een van onze basis behoeften. Vandaag wil ik met jou iets delen over wanneer je niet echt eet om te genieten, maar eigenlijk (bewust dan wel onbewust) eet om iets anders te negeren of weg te stoppen. Emoties en gevoelens dus.

Chocoladekoekjes 
Laat ik even beginnen met mezelf. Er zijn genoeg tijden geweest waarin ik mij dusdanig niet goed voelde en die mood wilde verbeteren door iets lekkers te eten. En dat lekkers was dan – bijvoorbeeld – een chocoladekoekje, en vervolgens nog een chocoladekoekje, en nog een, en oké het pak was leeg. Je begrijpt vast wel dat ik me daarna niet echt beter voelde. Sterker nog, ik voelde me heel veel slechter… Enerzijds omdat het niet ontdekte probleem niet werd opgelost, anderzijds omdat ik net een shitload aan troep had gegeten waar mijn lichaam natuurlijk al helemaal geen behoefte aan had. Het feit dat ik hier nu zo nuchter over kan schrijven komt omdat ik me hier super bewust van ben geworden en iets met deze zelfkennis heb kunnen doen (namelijk steeds vaker luisteren naar mijn gevoel/onrust in plaats van koekjes eten).

Comfort food bestaat niet, emotie eten bestaat wél
Het idee achter de term comfort food, komt voort uit de gedachte dat je je beter voelt nadat je iets gegeten hebt. Maar heb je dat gevoel écht altijd, nadat je iets eet? Of ga je juist eten als je je niet zo fijn voelt? Dan is de kans groot dat je ook wel eens eet om je emoties te onderdrukken. En met onderdrukken bedoel ik dan: negeren en/of niet erkennen. Dit heb je wellicht niet altijd van jezelf door (dat gold in ieder geval lange tijd voor mij).

Bewust eten, waarom is het belangrijk?
Emotie eten (laat ik het maar even zo noemen) is dus eten vanuit een andere behoefte dan honger. En op deze manier met je emoties omgaan kan een vervelende gewoonte worden, want je eet vaak ongezond en je lost het echte probleem – en dus de oorzaak van je gevoelens – niet op. Sterker nog, misschien ben je, je helemaal niet bewust van je gevoel op dat moment en geef je het ook geen ruimte, omdat je maar gaat eten. Goed, mindfulness wordt net als detox binnenkort een marketing term (mark my words), maar de kern van meer bewust eten is zeker ook om deze reden belangrijk. Mindful eten is bewust eten. Als je jezelf onrustig of niet zo fijn voelt, vraag jezelf dan af waarom je wilt eten. Het probleem met emotie eten is dat je iets probeert te vullen, wat niet gevuld kan worden met eten. Ga dus na waarom je wil eten: heb je echt honger of speelt er iets anders? Druk dat gevoel dan niet weg door eten als afleiding te gebruiken, maar ga na bij jezelf wat er speelt. Comfort food bestaat niet, goede gedachtes bestaan wel.

Liefs van Lisa

p.s. de bron van deze foto vind je hier

Advertenties
Posted by:Liefs van Lisa

deelt elke dag liefs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s