Sommige mensen vinden het fijn als het schermpje van hun telefoon de hele dag knippert met nieuwe whatsappjes, mails, herinneringen en inkomende oproepjes (dopamine junkies misschien?)… Ik ben daar niet zo’n fan van, en heb onlangs de tijd genomen om mijn telefoon eens even te detoxen. Mijn mailbox is een kleine afslanking ondergaan en ook mijn Facebook lijst is hier en daar wat geminderd. Nu krijg ik vooral nog de informatie te lezen die ik wil lezen en/of ontvangen. Hieronder een paar korte tips  van mij om je telefoon, en daarmee jezelf dus, te ontdoen van – wat ik maar even noem – informatie obesitas. 

  • Meld je af voor nieuwsbrieven
    Vrij eenvoudig en voor de hand liggend, maar toch neem je er niet altijd de tijd voor: meld je af voor nieuwsbrieven en mails die je niet leest (of wilt lezen). Het kost je 5 a 10 seconden per afzender en het scheelt je veel mails en verwijder werk in de toekomst.
  • Kies je social media & applicaties selectief
    Van welke social media en applicaties wil je gebruik maken en van welke niet? Dat is uiteraard ook een beetje afhankelijk of je veelal gever (content generator) of nemer bent.
  • Verander voorkeursinstellingen op Facebook
    Ik ontdekte pas vrij onlangs dat je via Facebook heel eenvoudig pagina’s en andere connecties (vrienden is wellicht een wat groot woord voor 600+ stuks) kunt ontvolgen wat betekent dat je daarvan geen updates meer ziet. Schakel tevens meldingen van groepen of pagina updates uit of juist aan. Zo mis je wat je wilt missen, en mis je niet wat je niet wilt missen. Easy. 
  • Zet meldingen/push-berichten van apps uit
    Zet meldingen en push berichten uit als je deze niet wenst te ontvangen. Ik zie bijvoorbeeld alleen mijn Whatsapp berichten wanneer ik de applicatie open (wat vrij regelmatig is, maar alsnog…). Het relaxte hieraan is dat je niet constant je scherm ziet aangaan wanneer je een berichtje ontvangt. Je kunt tevens ook Whatsapp meldingen per groep/persoon uitschakelen (ga naar de desbetreffende groep/persoon en zet deze op ‘stil’).
  • Schedule je social media gebruik 
    Gebruik je social media en je telefoon ook zakelijk en wil je dit efficiënter doen? Stel dan (bijvoorbeeld) 2 maal daags een herinnering in. Alleen op die tijden check je, je Instagram, Facebook, YouTube… en reageer je op berichten. En stuk efficiënter dan de hele dag half op je schermpje turen zonder actie. Dat laatste deel ik uiteraard uit ervaring. Ook prive is het heel goed om dit te proberen, zo dwaalt je aandacht minder snel af en kan je beter gefocust werken. Of bijvoorbeeld letten op wat er buiten je telefoon gebeurt ;)

Door minder/geen informatie te ontvangen die je niet interessant of bruikbaar vindt heb je meer tijd en aandacht voor informatie waar je daadwerkelijk wat mee kan en wil doen.

Liefs!

Advertenties
Gepost door:Liefs van Lisa

deelt elke dag liefs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s