Zwoegend boven mijn rekenmachine (=iPhone) voelde ik me vorige week een lichtelijk obsessief nerdje worden. Rekensommetjes maken van hoeveelheden calorieen, eiwitten, koolhydraten, vetten (‘macro’s’) en lijstjes uitgeschreven voedingswaarden van kastanje champignons, spinazie, kikkererwten en stengels bleekselderij.  Ehm, Lies (a.k.a. unlimited-banaan & koolhydraten liefhebber), watskeburt? Voor degene die zo nu en dan een beetje tussen de regeltjes doorlezen en mij op Instagram volgen zullen weten dat ik de laatste paar weken nogal regelmatig sport. En wel krachttraining doe om specifiek te zijn. En dat doet dus een meisje die geen eens 2x kon opdrukken… op de ”vrouwenmanier”. 

Ik kom er even niet meer uit

Ik heb besloten om mijn lichaam (en de gezondheid daarvan) een nog grotere prioriteit te maken. Stil zitten en geen energie hebben om ’s avonds te sporten is absoluut niet wat ik wil. Wat ik dus wel wil is regelmatig sporten en een voedingspatroon dat dit ondersteund. Ik weet ongetwijfeld wel iets over eten (en laten we eerlijk zijn, niemand weet meer dan ‘een beetje’), en ik weet ook wel ‘iets’ over sporten, maar die combinatie…. geen flauw idee. Welke oefeningen kan ik het beste doen? Hoe doe je de oefeningen, wanneer ga je afwisselen, welke gewichten gebruik je, wat te eten, cutten, bulken, droogtrainen….. I have no idea. Tijd om dit ietsje serieuzer aan te pakken én begeleiding te zoeken:) Afgelopen maandag ben ik onder andere om die redenen gestart met een heus persoonlijk trainingsschema én voedingsadvies.

Mijn hele leven is één groot bulk festijn geweest

Feestelijk bestaande uit fruit en groenten, dat dan wel. Maar met mijn liefde voor koolhydraten wordt de hoeveelheid eiwitten die ik dagelijks geadviseerd wordt te eten wel een hele uitdaging. Met plantaardig eten (en mijn persoonlijk calorie advies) is dat echt een puzzelwerkje. Ik eet met gemak 250 gram broccoli, 100 gram rauwe spinazie, 250 gram champignons en een flinke hand linzen in 1 maaltijd (en nog een groene smoothie als ontbijt), maar zelfs dan haal ik nét de helft van mijn eiwitten. Is dit een mission impossible?! Ondanks ik normaal soms redelijk eigenzinnig ben;) en stel dat ik het allemaal wel op m’n eigen manier kan doen, dacht ik deze keer; nee lies, je gaat maar even je best doen om dit eens te proberen en advies van anderen op te volgen hehe. En ik hou wel van een uitdaging. Maar wat is de oplossing voor het eiwitten verhaal? Van Veganist naar Vegavist? Want dat zou het allemaal wel ietsje makkelijker maken. Of toch eens tofu proberen? Je weet wel, dat glibberige witte spul. In het kader van dit projectje stond ik daarmee inderdaad in de supermarkt en vervolgens in mijn keuken…

Is dit mensenvoer of kattenvoer?!

Gelukkig is er heel veel meer in het leven dan eten en heb ik besloten de berekeningen bij dit projectje een beetje links te laten liggen:) Terwijl ik dit blogje schrijf wacht ik met smart op de levering van 2,5 kilo erwten proteïne. Zal dat de oplossing zijn? Projectje plantaardige eiwitten wordt vervolgd…

Liefs van Lisa

p.s. ik ben benieuwd naar je reactie op dit artikel. Laat het me weten in de comments:)

Advertenties
Posted by:Liefs van Lisa

deelt elke dag liefs.

9 reacties op ‘Projectje Plantaardige Proteine – Deel I

  1. Hahah zo herkenbaar! Ben per 1 februari ook met pbp begonnen, en eet normaal weinig tot geen vlees, maar ben nu stiekem toch wat meer vlees gaan eten voor de enorme hoeveelheden eiwitten. Ben benieuwd naar je erwtenproteine!

    Like

    1. Wat leuk dat je PBP doet. Hoe vind je het gaan? Ik eet al mega veel groenten en ook elke dag wel wat peulvruchten (kikkererwten/linzen) dus daar kom ik al best ver mee. Dat blijft uiteraard de basis, maar erwten proteine poeder is wel een uitkomst in een smoothie om het net iets in de goede richting te helpen. Ik zal binnenkort meer recepten posten, wellicht kunnen die jou ook helpen:)

      Like

  2. Haha zo herkenbaar! Ben ook per 1 februari aan pbp begonnen. Ik probeer zo min mogelijk vlees te eten, maar met deze enorme hoeveelheden eiwitten ben ik stiekem steeds meer vlees aan het eten. Ben dus heel benieuwd naar de erwtenproteine en andere tips in je eiwittentocht :-)

    Like

    1. Hihi I found out!;) jaaa ik weet ze denk ik allemaal wel te vinden, maar in combie met een calorie restrictie is het echt wel passen en meten (tezamen met mijn liefde voor choco smoothies natuurlijk hehe) maar tof!! Ik ga binnenkort receptjes posten met erwten proteine poeder. Wellicht kan je daar nog wat ideetjes uit halen! Thanks voor je reactie:) veel liefs!!

      Like

      1. Dat is het zeker haha. Ik heb het ‘geluk’ dat ik nu in mijn spieropbouwfase zit en veel koolhydraten binnen mag krijgen, waardoor ik veel peulvruchten e.d. kan eten. Straks wordt dat weer iets minder en komen jouw receptjes vast goed van pas ;) liefs!

        Like

  3. Ik heb dus rijstproteïne gehaald maar jak dat is niet te doen, zelfs niet met 1 pak diepvriesfruit haha. Ik ben sinds twee weken begonnen met vegan maar inderdaad de eiwitten zijn een uitdaging vooral met PBP, ik het er ook last van. Eind deze maand ga ik maar eens bij myprotein de vegan mix bestellen of de soja want die hebben smaakjes en dat valt vast beter. Eiwitten blijft lastig daardoor heb je toch snel de neiging om toch misschien weer een bak yoghurt in huis te halen of eieren maar inderdaad we blijven gemotiveerd en dit gaat ons lukken. Ik ga met pasen na een veganbrunch dus hoop daar veel informatie vandaan te halen want stiekem ben ik niet zo’ n bogenliefhebster hihi.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s