Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat er ontzettende veel informatie op ons Internet staat over voeding. Enerzijds gaat er een gigantische wereld open op het gebied van recepten en andere inzichten en inspiratie. Recepten uit verschillende keukens, rekening houdend met allergieën en verschillende leefstijlen. Voor koolhydraten-fans naar eiwit-fanaten, van paleo gerechten naar vegans. Anderzijds komen er ook steeds meer adviezen online over ‘gezonder’ eten en afvallen. Dat maakt het allemaal wel erg ingewikkeld voor iemand die zich in voeding/gezondheid wil verdiepen. Zeker aangezien grote hoeveelheden foodbloggers de termen ‘gezond’ en ‘healthy’ bij elk taartje plaatsen waar ook maar een beetje courgette of ‘minder’ suiker in zit. Help?! Hoe weet je of je goed bezig bent?  

Meten is weten

Een vriendinnetje van mij vroeg vandaag welke vitaminen ze moet slikken, omdat ze minder vlees is gaan eten. Ten eerste, ik ben geen diëtist, en ten tweede zou iemand die vraag pas kunnen beantwoorden als ook de rest van het voeding- en beweeg plaatje helder is (wat eet je daarnaast wél). Wil je bijvoorbeeld weten of je goed bezig bent qua vitaminen en mineralen? Dan is, het aan te raden om advies te vragen aan mensen die er verstand van hebben (en dat zijn niet de mensen die hun blote buik showen op Instagram…). Een snelle – doch minder nauwkeurige – manier is om zelf te checken wat je binnen krijgt op een dag. Dat kan je doen aan de hand van apps/sites als Cronometer.com. Zo zie je – als je dit een weekje/maandje invult – welke vitaminen en mineralen je binnenkrijgt, en uiteraard ook welke je tekort komt. Op basis daarvan kan je zelf aanpassingen maken als je bijvoorbeeld gezonder zou willen eten (meer vitaminen/mineralen of diverser) of als je wilt afvallen (minder calorieen binnen krijgen / meer verbranden). Maar alsnog; hulp van een expert is daarin waarschijnlijk ook waardevol.

160eb1a69738a1e51a9848660aa5a8db

Foto: RensKroes.com

De billen van Rens, zijn de billen van Rens

Wat voor een ander werkt, werkt niet vanzelfsprekend voor jou. Kijk dat Rens Kroes rijkelijk geniet van spelt-noten crackers met dikke lagen notenpasta’s #powerfood en er zo’n prima lichaam op na houdt ligt misschien niet aan de biologische notenpasta met ‘gezonde vetten’, en wel aan het feit dat ze 3 – 4 keer per week staat te cardio-en om dat er weer af te sporten. Mocht jij dat eerste ook doen, en dat tweede niet, dan garandeert dat niet per se hetzelfde fysiek;) Om maar wat te noemen… Wat betreft de tegenstrijdige informatie; probeer jezelf niet van de ene naar de andere trend te laten slingeren. Lach als je weer iets leest over een chocolade dieet en citroen-water detox en omarm je groente;) Oei, dat klinkt ietsje minder sexy.

Voeding is een wetenschap in ontwikkeling. Laten we dat accepteren en in de tussentijd ons eigen lichaam én verstand als grootste indicator zien voor wat werkt en wat niet werkt.

Liefs van Lisa

Advertenties
Gepost door:Liefs van Lisa

deelt elke dag liefs.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s